Algemeen

Met deze test krijg je een duidelijk beeld van de zwakke schakels in je lichaam op het gebied van stabiliteit, kracht en lenigheid. De testbatterij bestaat uit 7 onderdelen waarop gescoord kan worden. De totaalscore kan gebruikt worden ter evaluatie of als diagnose van een zwakkere schakel in het lichaam.

Inhoud

De test bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Meetmoment

Op de hoogte blijven van nieuwe sporttesten? Like ons op Facebook

Procedure

De 7 testen:

1. Diepe squat
2. Horde step
3. Lunge in éen lijn
4. Schoudermobiliteit
5. Actief gestrekt een been heffen
6. Rompstabiliteit (push up)
7. Rotatiestabiliteit

De onderdelen worden gescoord op een schaal van 0-3:

SchaalUitkomst
0Er is pijn tijdens de uitvoering.
1De proefpersoon kan de beweging niet goed uitvoeren, of kan de positie niet aannemen.
2De proefpersoon kan de beweging wel uitvoeren, maar heeft compensatie nodig.
3De proefpersoon kan de beweging zonder compensaties uitvoeren.

1. Diepe squat

  1. Pak de stok iets breder dan schouderbreedte vast en houdt deze boven je hoofd;
  2. Ga met je voeten op de grond staan en kijk rechtuit;
  3. Zak nu in de squatpositie totdat de knieën 9 graden zijn gebogen;
  4. Zorg dat je naar voren blijft kijken en je rug rechts houdt. De stok moet boven je hoofd blijven.

2. Horde test

  1. Stel de horde in. Zorg dat deze tot net onder de knieschijf komt;
  2. Pak de stok en houdt deze in je nek;
  3. Stap met één been over de horde en tik de grond aan met je hak;
  4. Zorg ervoor dat je andere been gestrekt blijft en kom terug in de start positie. Herhaal dit 3 keer voor zowel het linker- als rechterbeen;
  5. Zorg ervoor dat de uitvoering rustig en beheerst is.

3. Lunge in een lijn

  1. Pak de stok en houdt deze verticaal achter je rug (vanaf je bil tot boven je hoofd);
  2. Je pakt de stok aan de bovenkant vast met de arm/ hand die aan dezelfde kant (ipsilaterale zijde) zit als het been waarmee je naar achteren stapt;
  3. Stap nu 3 keer met hetzelfde been naar achteren;
  4. Zorg ervoor dat je voeten in één lijn achter elkaar worden geplaatst;
  5. Wissel nu de grip en stap met je andere been naar achteren;
  6. Voer de oefening rustig en beheerst uit.

4. Schoudermobiliteit

  1. Maak 2 vuisten met de duimen naar binnen;
  2. Met één hand wordt er maximale adductie en endorotatie gemaakt (de hand op de rug leggen onder het schouderblad langs);
  3. Met de andere hand wordt er maximale abductie en exorotatie gemaakt (de hand op de rug leggen boven het schouderblad langs);
  4. Breng de handen zo dicht mogelijk naar elkaar toe en meet de afstand.

5. Actief gestrekte been heffen

  1. Ga plat op de grond liggen (op je rug) en trek je tenen naar je toe, strek je benen;
  2. Til nu één been op, terwijl je knie gestrekt blijft en je tenen naar je toe blijven wijzen;
  3. Je andere been moet gestrekt op de grond blijven liggen;
  4. Meet de afstand vanaf je enkel tot de grond;
  5. Wissel van been.

6. Push-up

  1. Ga plat op de grond liggen (op je buik), leg je handen naast je hoofd en buig je ellebogen;
  2. Je handen moeten zich ongeveer ter hoogte van het sleutelbeen bevinden (score 1);
  3. Probeer jezelf nu op te drukken;
  4. Lukt dit? Plaats dan je handen ter hoogte van je kin (score 2);
  5. Probeer jezelf nogmaals op te drukken;
  6. Til nu één been op, zorg ervoor dat je knie gestrekt blijft en dat je tenen naar je toe blijven wijzen.

7. Rotatiestabilisatie

  1. Ga op handen en knieën zitten;
  2. Strek je linkerarm en je rechterbeen en breng deze onder je romp weer naar elkaar toe. Tik je elleboog en knie aan en herhaal dit 3 keer (score 2);
  3. Herhaal dit ook met de andere arm en het andere been;
  4. Lukt dit? Probeer dan zowel het rechterbeen als de linkerarm tegelijk te strekken (score 3).

Benodigdheden

  • FMS test kit

E-boek: Alle Sporttesten

Op zoek naar handig naslagwerk waarin meer dan 40 sporttesten staan beschreven? Dit e-boek bestaat uit een overzicht van de door ons samengestelde belangrijkste sporttesten die er op dit moment zijn. Je vind hier ook alle bronnen & referenties!

Meer informatie

Beoordeel deze test:

(4.6 o.b.v. 53 beoordelingen)

Compleet E-boek met alle sporttesten!

Theoretisch- en praktisch handboek

Tijdelijk slechts € 26,- € 21,50

  • Inclusief alle Bronnen & Referenties
  • Méér dan 40 sporttesten
  • Uitgebreide Testformulieren & Uitslagen
  • Méér dan 120+ pagina’s
  • Ideaal voor studenten & sportgerelateerde beroepen
E-boek downloaden