Clicky

Astrand fietstest

Astrand fietstest

Algemeen

De Astrand fietstest is een sub maximale fietstest, die is ontwikkeld door de Zweed Per-Olof Åstrand. Astrand ging ervan uit dat er een verband bestond tussen de hartslag en het maximale zuurstofverbruik. Deze twee waarden zeggen weer iets over iemand fysieke conditie (uithoudingsvermogen).

Inhoud

De test bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Warming-up
  • 6 minuten fietsen (130-170 hf)
  • Coolingdown

Onderstaande getallen kunnen worden gebruikt voor het bepalen van de wattage waarmee wordt gestart:

Mannen

Leeftijd Wattage
< 25 jaar 125 watt
35 – 55 jaar 115 watt
> 55 jaar 85 watt

Vrouwen

Leeftijd Wattage
< 25 jaar 115 watt
35 – 55 jaar 85 watt
> 55 jaar 60 watt

Procedure

Aan het eind van de 6 minuten wordt de weerstand (in wattage) en de steady state hartslag opgeschreven. Vervolgens kan in de daarvoor ontwikkelde tabel worden afgelezen welke Vo2Max daarbij hoort. Bij het bepalen van het resultaat van de test moet ook de maximale hartslag van een persoon worden meegenomen. De maximale hartslag van een persoon daalt wanneer men ouder wordt (220-leeftijd). Dit wordt gecorrigeerd door de tabel voor leeftijdcorrectie.

Stappenplan

  1. Stel de fiets in op de juiste hoogte (zadel op heuphoogte);
  2. Begin aan de warming-up van ongeveer 2/3 minuten op lage wattage;
  3. Zodra de test begint, dient de proefpersoon de rotaties tussen de 50-60 RPM te houden;
  4. Begin op 50 watt en voer in stappen van 25 watt (vrouwen) en 50 watt (mannen) de weerstand op zodat de hartslag naar de 130 oploopt;
  5. Vervolgens wordt elke minuut de hartslag opgeschreven;
  6. Tijdens de laatste 2 minuten wordt elke 15 seconden de hartslag opgeschreven;
  7. Er dient in de laatste 2 minuten een steady state hartslag te ontstaan (bijv. niet meer dan 5 sl/min verschil tussen 140-145 sl/min);
  8. Mocht er geen steady state hartslag ontstaan, dan wordt de gemiddelde hartslag van de laatste 2 minuten gebruikt;
  9. Zoek in de onderstaande tabel het cijfer dat bij jouw wattage en hartslag hoort;
  10. Vermenigvuldig dit cijfer met het cijfer dat past bij jouw leeftijd in de leeftijdscorrectie tabel;
  11. Voer de onderstaande berekening uit om je Vo2Max te berekenen.

Benodigdheden

  • Fietsergometer
  • Hartslagmeter
  • Testformulieren

Uitslag & resultaten

In onze whitepaper vind je de Åstrand tabel om je liter/min cijfer te bekijken. Dit cijfer kun je vervolgens vermenigvuldigen met de correctietabel voor de leeftijd. Ook deze tabel kun je vinden in onze Åstrand fietstest whitepaper. Vervolgens heb je de liter/min waarde. De Vo2Max wordt vaak uitgedrukt in ml/kg/min. Mét bronnen & referenties!

Whitepaper downloaden

Beoordeel deze test:

(4.6 o.b.v. 53 beoordelingen)

Compleet E-boek met alle sporttesten!

Theoretisch- en praktisch handboek

Tijdelijk slechts € 26,- € 21,50

  • Inclusief alle Bronnen & Referenties
  • Méér dan 40 sporttesten
  • Uitgebreide Testformulieren & Uitslagen
  • Méér dan 120+ pagina’s
  • Ideaal voor studenten & sportgerelateerde beroepen
E-boek downloaden

Geef een reactie