Algemeen

De interval shuttle run test is een variant van de normale shuttle run test (piepjes test). Het verschil is dat er bij de interval shuttle run test af een toe een kleine pauze wordt toegekend aan de deelnemers. In deze pauze worden dan hartslag waardes van de deelnemers genoteerd. Het voordeel hiervan is dat je niet alleen de eindresultaten van de test kan vergelijken met de voorgaande scores, maar ook de hartslag waardes.

Inhoud

  • Warming-up (optioneel);
  • Parcours klaarzetten;
  • Score bijhouden;
  • Hartslag noteren.

Generic selectors
Exact matches only
Zoek op titel
Zoek in inhoud
Zoeken in berichten
Search in pages
Filter op categorie
Beroep sporttesten
Kracht
Lenigheid
Overig
Snelheid
Sport specifiek
Uithoudingsvermogen

Procedure

Een warming up is voor deze test is optioneel omdat de belasting geleidelijk aan zal toenemen. Neem plaats op de lijn en start op het eerste piepsignaal. Zorg ervoor dat je ongeveer gelijktijdig bij de volgende lijn bent als het volgende piepsignaal klinkt. Ben je er eerder, dan is je loopsnelheid te hoog. Ben je er te laat, dan moet je alsnog de lijn aantikken en je tempo omhoog bijstellen zodat je de andere lijn wel op tijd haalt. Gedurende de piepjestest zal de snelheid toenemen. De test begint op een rensnelheid van 10 km/h en wordt langzaam verhoogd.

Hartslagzones

In tegenstelling tot de normale shuttle run test zijn er na een aantal trappen dus korte pauzes ingelast. Daardoor is het ook een “interval” shuttle run test. In die pauze worden telkens twee waarden van de hartslag genoteerd. De begin en eind hartslag in die pauze. Daarvoor is het handig om naast de proefpersoon ook een persoon te hebben die al deze gegevens afleest en noteert. Met deze hartslag gegevens kunnen trainingszones voor de atleet bepaalt worden. Het is de bedoeling dat de sporters maximaal gaan tijdens deze test, op die manier kan je tijdens de test de maximale hartslag van de sporter gebruiken voor het berekenen van zijn hartslagzones.

Einde test

Wanneer je twee keer te laat bent aangekomen bij de lijn eindigt de test en wordt de trapscore genoteerd.

Maximale inspanningstest en gezondheidsklachten

De interval shuttle run test is een maximale inspanningstest. Daarom wordt het afgeraden om deel te nemen aan de test met gezondheidsklachten.

Stappenplan

  1. Start achter de lijn in een standaard startpositie;
  2. Loop voorwaarts naar de andere lijn;
  3. Tik met je voet de lijn aan en draai om;
  4. Loop nu voorwaarts richting de startlijn;
  5. Tik ook deze lijn aan met je voet en blijf dit herhalen op de snelheid van de piep signalen.

Resultaten

Met de eindscore van de shuttle run test kan je in de onderstaande tabel aflezen of dit goed, gemiddeld of slecht was. Daarnaast is het ook interessant om te kijken naar de hartslag verval score. Dit zegt iets over het herstelvermogen van een sporter. Dus hoe snel daalt de hartslag na een maximale inspanning tijdens een rustperiode.

Benodigdheden

  • 4 pionnen
  • Meetlint
  • Scoreformulier of papier om de trapscore te noteren
  • Muziek installatie
  • Audio bestand voor de piepjes test

E-boek: Alle Sporttesten

Op zoek naar handig naslagwerk waarin meer dan 40 sporttesten staan beschreven? Dit e-boek bestaat uit een overzicht van de door ons samengestelde belangrijkste sporttesten die er op dit moment zijn. Je vind hier ook alle bronnen & referenties!

Meer informatie

Beoordeel deze test:

(4.1 gebasseerd op 76 beoordelingen)

Compleet E-boek met alle sporttesten!

Theoretisch- en praktisch handboek

Tijdelijk slechts € 26,- € 21,50

  • Inclusief alle Bronnen & Referenties
  • Méér dan 40 sporttesten
  • Uitgebreide Testformulieren & Uitslagen
  • Méér dan 120+ pagina’s
  • Ideaal voor studenten & sportgerelateerde beroepen
E-boek downloaden